Dieta oczyszczająca wątrobę

Opublikowano: 2019-03-20 11:22:10
Kategoria: Oleje tłoczone na zimo , Porady zdrowotne

Wątroba jest niezwykle ważnym narządem, który odpowiada za większość przemian chemicznych zachodzących w naszym w naszym organizmie. Każdego dnia ciężko pracuje przekształcając przeróżne związki, które przyjmujemy w formie jedzenia, leków czy używek. Właśnie dlatego powinniśmy pamiętać o wsparciu naszej wątroby nie tylko codzienną zdrowa dietą, ale również co pewien czas poświęcić jej nieco więcej uwagi i zafundować kurację oczyszczającą.

Przede wszystkim nie szkodzić

Najważniejszym elementem dbania o właściwe funkcjonowanie naszej wątroby jest unikanie czynników szkodliwych, które wpływają na uszkadzanie i zaburzanie funkcjonowania tego narządu. Istotne jest więc unikanie spożywania alkoholu, nadmiernego przyjmowania leków czy niezdrowego jedzenia. Spośród składników diety najgorszy wpływ na wątrobę mają cukry i wysoko przetworzone węglowodany, a nie jak się zwykło uważać, że wszystkiemu winny jest tłuszcz. Szkodliwy wpływ na wątrobę mają również restrykcyjne diety odchudzające, np. wykluczające prawie całkowicie tłuszcze, bazujące głównie na białku i tłuszczach zwierzęcych lub długo trwające monodiety opierające się na jednej wąskiej grupie składników.

Jak dbać o wątrobę

Aby wątroba funkcjonowała prawidłowo należy skupić się na dostarczeniu jej niezbędnych składników w codziennej diecie, takich jak:

  • surowe warzywa i owoce bogate w błonnik i składniki odżywcze,
  • soki/koktajle będące najlepiej przyswajalnym źródłem nie tylko witamin i minerałów, ale również enzymów, które wspierają pracę wątroby,
  • zdrowe tłuszcze roślinne tłoczone na zimno jako dodatek do gotowych dań (oleje najwyższej jakości można uzyskać za pomocą domowej prasy!),
  • skiełkowane nasiona,
  • naturalne przyprawy takie jak kminek, koperek.

Objawy nieprawidłowej pracy wątroby

Chora wątroba ulec może stłuszczeniu lub innym zaburzeniom funkcjonowania. Kiedy wątroba niedomaga daje o sobie znać poprzez wyczuwalny ucisk pod żebrami i nieprzyjemne kłucie w prawym boku. Innymi symptomami mogącymi świadczyć o niewłaściwej pracy wątroby są:

  • spowolniona przemiana materii, skłonność do przybierania na wadze i utrudnione odchudzanie,
  • przewlekłe zmęczenie,
  • wzdęcia, biegunki lub zaparcia,
  • uczucie gorzkiego posmaku w ustach,
  • zwiększona ochota na słodycze,
  • podwyższone ciśnienie krwi,
  • zimna, wilgotna skóra, zwłaszcza rąk,
  • nasilenie dolegliwości alergicznych,
  • żółty odcień skóry.

Jak wspomóc wątrobę – dieta oczyszczająca

W obecnych czasach wielu z nas, często nawet nieświadomie przeciąża wątrobę, która mimo swoich naturalnych zdolności regeneracyjnych może nie nadążać z neutralizacją szkodliwych związków z zewnątrz oraz produktów przemiany materii. Dlatego raz na jakiś czas warto pomyśleć o jej odtruciu i odciążeniu z nadmiernych zanieczyszczeń. Sposobem na wsparcie prawidłowego funkcjonowania wątroby jest zastosowanie składników diety mające na celu jej odciążenie i przyśpieszenie regeneracji oraz naturalnych procesów oczyszczania.

Zasady diety oczyszczającej wątrobę:

  • Należy spożywać więcej niż 3, najlepiej 5-6 mniejszych posiłków w ciągu dnia.
  • Posiłki powinny być świeże, poddane krótkiej obróbce termicznej najlepiej gotowane na parze, duszone lub pieczone z dodatkiem olejów roślinnych tłoczonych na zimno.
  • Należy unikać smażenia.
  • Z diety wykluczyć należy: nabiał (mleko, sery, jogurty), czerwone mięso, produkty z białej mąki pszennej, słodycze i cukier, grzyby, alkohol, kawę i mocną herbatę.
  • Dieta powinna zawierać głównie: surowe i gotowane warzywa, zieleninę, kiełki, pełnoziarniste pieczywo, gruboziarniste kasze, świeże ryby, tłoczone na zimno oleje, świeże soki warzywne, świeże i suszone owoce, orzechy, niedużą ilość nasion strączkowych.

Naturalne metody wspierające oczyszczanie wątroby

Kluczowe we wsparciu pracy wątroby jest włączenie do diety naturalnych składników spożywczych i ziołowych, które mogą mieć wręcz lecznicze działanie. Do takich korzystnie wpływających składników zaliczyć możemy:

  • sok żurawinowy,
  • sok jabłkowy,
  • sok grejpfrutowy,
  • ziołowe napary np. z mniszka lekarskiego, karczocha, ostropestu, glistnika jaskółcze ziele czy dziurawca, babki płesznik, kopru włoskiego,
  • świeżo tłoczone oleje np. z ostropestu plamistego (zawiera sylimarynę), lnu czy czarnuszki.

Udostępnij ten post

Napisz komentarz